,وبسایت مشاور حمل و نقل هادی تی ار پی
PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط Administrator   
جمعه ۰۴ دی ۱۳۸۸ ساعت ۰۷:۳۷

در این پست به معرفی تریلر یا یدک کانتینربرخواهم پرداخت و اینکه چه وظایفی دارد.متاسفانه درایران به دلیل سیستم (خود راننده) و عدم نظارت و توانمندی شرکت های حمل و نقل به این موضوع اهمیتی داده نمیشود و در نتیجه کانتینر با یدکی نامناسب معمولا کفی یا لبه حمل میشود

 

 

 

 

در دنیا سیستمی هست با نام Door to Door که بار را در مبدا در کانتینر می چینند و در مقصد تحویل میدهند بدون اینکه بارگیری مجددی صورت بگیرد.این شیوه برای صاحبان کالا از امنیت و کیفیت بیشتری برخوردار است و هزینه کمتر.اما هزینه حمل آن نسبت به یدک های چادری(ترانزیت) برای مالک کامیون کمتر است چون کانتینر را باید خالی برگردانیم و کرایه کمتری داده میشود اما در عوض برای بارگیری دوباره در مقصد زمان از دست نمیدهیم.البته من قیمت حمل این شیوه رو نمیدونم اما در هر حال باید با توجه به کرایه ها تصمیم گیری کرد که نسبت به چادری بهتر است یا نه. بهرحال بحث ما فعلا موضوع حمل صحیح کانتینر است.

یدک های مخصوص کانتینر با نام کانتینر بر شناخته میشوندContainer. در زیر هر کانتینر مکانهایی جهت قفل کردن آن تعبیه شده است که وقتی روی یدک قرار میگیرد توسط قفلهای یدک محکم میشود و دیگر نیازی نیست مثل کفی زنجیر ببندیم و سرعت بارگیری فوق العاده بالایی دارد.کانینر ها در ابعاد 20,30,40 فوتی Foot ساخته میشوند.هر فوت معادل0.3048 متر است یعنی کانتینر 40فوتی دقیقا12متر و 192سانتیمتر اندازه دارد.

کانتینربر ها با دو یا سه محور ساخته میشوند که نمونه 3محور آن امکانات حمل کانتینر30فوتی را دارد.

کانتینربر 3محور دارای12قفل میباشد که برحسب نوع کانتینر استفاده میشوند.

 

 

 

 

درپایان برخی واژه های انگلیسی را توضیح میدهم.

Semi trailer به یدک هایی اطلاق میشود که بخشی از وزن آنها را کشنده تحمل میکند که تریلرهای ایرانی اکثرا اینگونه اند.

 

 

 

 

Trailer به یدکی گفته میشود که تمام وزن خود را توسط محورهای خود تحمل میکند و برای تخلیه درترافیک شهری بسیار مفید است.

 

 

 

 

Tractor به مفهوم کشنده یا اسب خودمان است.

Truck tractor به مفهوم کامیون کشنده است که یک تریلر کامل را به دنبال خود میکشد.

Tented container به همان تریلرهای چادری یا ترانزیت خودمان اطلاق میشود.

 

عکس ها :

سایت تریلرسازی اروم تریلر

آخرین به روز رسانی در يكشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۰۵
 
کشنده تایتن با کسر ت (TITAN)
(6 امتیاز)

برای حمل سنگین کشنده تایتن با کسر ت (TITAN) یا همان تیتان خودمان را معرفی کرده است و برای مصارف نظامی، خارج از جاده، محموله های فوق سنگین مورد استقاده قرار میگیرد و موتورهای MP10 را مورد استفاده قرار میدهد.

برای دیدن مشخصات کامل، عکس های بیشتر و فیلم به سایت ماک مراجعه کنید.

منایع مطلب و عکس:

وب سایت رسمی کامیون سازی ماک

Refrence: Mack trucks official website


 
PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط Administrator   
جمعه ۰۴ دی ۱۳۸۸ ساعت ۰۷:۱۸

بوژی‌کش‌ها در صنعت حمل و نقل به جهت حمل مهمترین محموله‌های کارخانجات صنعتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشند. بوژی‌کش خود دارای یک موتور جداگانه است که بوسیله آن ارتفاع محور‌ها، کنترل جک هیدرولیک محور‌ها جهت تعویض چرخ‌ها و نحوه فرمان‌گیری بوژی انجام می‌شود، برای هدایت بوژی همیشه یک نفر متخصص و وارد به این کار همراه بوژی‌کش است که هدایت بوژی را بوسیله یک صفحه گردون بر عهده دارد که توسط میلشاه فرمان به میل فرمان و از آنجا به میل‌فرمان‌های کوتاه و جداگانه که به هر یک از محور‌ها وصل می‌شود، بوژی بوسیله یک پیشانی به مال‌بند و مال بند به جا مال بند در عقب کشنده بوژی کش متصل می‌شود. لاستیک‌های بوژی‌کش‌ها معمولاً سایز 805/R15 است که هر محور دارای هشت عدد لاستیک می‌باشد که در صورت پنچری هر کدام از لاستیک‌ها بوسیله جک هیدرولیک آن محور, تعویض لاستیک انجام می‌پذیرد.

بد نیست بدانید که وزن هر بوژی کش بسته به وزن باری که حمل می‌کند به تنهایی تا حدود 30 تن نیز می‌رسد, محور‌های بوژی نیز هر کدام تا 5/13 تن تحمل بار دارند که با احتساب وزن خود محور‌های آن، مجموع وزن یک محور بوژی به 15 تن می‌رسد.

 

بوژی‌کش‌ها برای تردد در جاده نیاز به خودروهای ایمنی دارند و از شش محور به بالا به دو اسکورت و کمتر از شش محور تنها به یک اسکورت نیاز دارند و تنها مجاز به رانندگی در روز آن هم در مسیر‌های مشخص شده می ‌باشند. کشنده‌های بوژی‌کش برای سوخت گیری ابتدا باید کشنده را از بوژی جدا کرده و بعد با اسب خالی یا همان کشنده تنها، برای سوخت‌گیری به جایگاههای عرضه نفت گاز مراجعه نمایند که به لحاظ زمانی مشکلاتی را برای آنها به همراه دارد

. مشکل‌ترین مکان برای عبور بوژی‌‌کش‌ها کنار گذر ( ایپاس ) و عبور از روی رودخانه‌ها است که نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد. از معروف‌ترین بوژی‌های مورد استفاده در کشور که در دنیا نیز از سازندگان معروف بوژی هستند می‌توان به بوژی گلدهوفر، نیکولاس و شویلر اشاره کرد

 کشنده ماک DM800 معروفترین  بوژی کش کشور محسوب می شود اما در کنار این بولداگ بارکش یک بوژي كش دیگر نيز هست که در صنعت حمل و نقل کشور جايگاه ‌ و اعتبار خاصی دارد.

این کشنده کمیاب، کشنده مرسدس بنز 3850 تیتان است، موتور OM 423 LA، 15.9 لیتری سوپرشارژردار این کشنده با قدرت 500 اسب بخار قابلیت حمل بار تا 400 تن را دارد ولي در حالت تراكتور براي اين كشنده سقف 250 تن را تعيين كرده‌اند. این کشنده که مدل اواخر سال 1983 است دارای کابین خواب، بخاری و فاقد کولر بوده ولی 5 دستگاهی که مدل سال 1993 هستند ده سیلندر بوده و دارای کولر سقفی می‌باشند. ( یک گونه خاص دوازده سیلندر شاسی سیاه بنام Z4053 نیز در کشور وجود دارد که دارای کولر سقفی نیز می باشد ).

 

برای این کشنده از یک جعبه دنده 8 سرعته معروف به جعبه دنده‌های مایلری استفاده شده که یک کمک دستی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

ضمن اینکه این کشنده دارای یک کمک خودکار است که در مواقع لزوم و بیشتر در سینه‌کش‌ها و هنگامی که موتور اصلی با کاهش قدرت مواجه می‌شود با درگیر کردن کلاچ وارد عمل شده و قدرت کشنده را چند برابر می‌سازد و توربین پشت اتاق نیز وظیفه خنک‌کنندگی موتور را بر عهده دارد ( بطور خودکار با عبور دمای موتور از 85 درجه سانتیگراد فعال می شود ). بر روی شاسی قرمز رنگ این کشنده یک کابین سر بسته با دو پنجره کناری به منظور استراحت همراهان بوژی‌کش تعبیه شده است. از دیگر مشخصه های این کشنده می توان به ارتفاع زیاد موتور از کف، گارد بزرگ جلو اتاق، آفتابگیر بیرونی و باک 500 لیتری اشاره کرد. وزن این کشنده در حدود 10 تن و به مانند دیگر بوژی‌کش‌ها تا 30 تن قابل افزایش است. مرسدس ‌بنز 3850 تیتان تنها مجاز به حداكثر سرعت 30 كيلومتر در ساعت مي‌باشد اما در اينكه اين بوژي كش با بار 125 تن نيز در جاده كفي مي‌تواند به صد كيلومتر سرعت برسد شك نكنيد!
 

مرسدس‌های تیتان به جهت دارا بودن امکانات رفاهی مناسب، دوام و کیفیت ساخت عالی و همچنین توان کشش فوق‌العاده زیادشان را باید ستاره بوژی‌کش‌ها و از اسطوره‌های تاریخ صنعت حمل و نقل کشور به شمار آورد. برای درک بیشتر از توان مرسدس‌های تیتان به حمل محموله 880 تنی از بندرعباس به مقصد یکی از کارخانجات شمال کشور اشاره می‌کنم که با وزن خود بوژی در مجموع 1100 تن بار را جابه‌جا نمود و بايد اينطور بيان كرد كه مرسدس های تیتان کشنده هایی هستند که محدودیتی در زمینه تناژ ندارند! و به گفته آقای ایرانپور از صاحبان مرسدس‌های تیتان، این کشنده آبروی صنعت حمل و نقل سنگین کشور است و تنها مشکلی که دارد کمبود و گرانی قطعات آنها است. متاسفانه با توجه به همزمانی تهیه مقاله با زمان حرکت کشنده مرسدس تیتان، امکان بررسی بیشتر این کشنده میسر نشد.

 

آخرین به روز رسانی در پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۰۶
 
PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط Administrator   
جمعه ۰۴ دی ۱۳۸۸ ساعت ۰۷:۱۲

در این پست مطلبی را از گزارشات سالانه کامیون سازی اسکانیا برایتان آماده کرده ام و حاوی نکات جالبی است از جمله اینکه

کشور ایران به عنوان یکی از 10 بازار بزرگ اسکانیا در فروش کامیون انتخاب شده است و بالاخره نام ایران در یک آمار جهانی کامیونی لحاظ شد.

در جدول شماره 1 سهم بازارها به ترتیب تعداد تحویل شده آورده شده است و آسیا در رتبه 4 قرار دارد.

 

 

 

 

 

  Deliveries, Scania trucks

 

Full year

Full year

Change

 

2009

2008

%

Western Europe

16,669

34,065

-51

Central and

eastern Europe

3,239

12,574

-74

Latin America

9,566

10,775

-11

Asia

4,843

6,721

-28

Other markets

2,490

2,381

5

 

 

 

 

Total

36,807

66,516

-45

 

در جدول بالا کل کامیونهای تحویل شده اسکانیا به کشورها در سال 2009 جمعاً 36هزارو807 کامیون است و 45 درصد کاهش فروش نسبت به سال 2008 اعلام شده است. دلیل این کاهش بحران اقتصادی اعلام شده است. بازار برزیل به عنوان یکی از بهترین بازارها اعلام شده است.

در جدول شماره 2 ، 10 بازار برتر فروش به تفکیک کشور آمده است که برزیل در صدر قرار دارد و در آسیا تنها ایران در این رده بندی قرار گرفته است.

 

 

Full year

Full year

Change

 

2009

2008

%

Brazil

8,324

8,008

3.9

Great britain

3,081

5,546

-44.4

Germany

2,935

4,736

-38.0

France

2,176

4,156

-47.6

Sweden

2,075

2,539

-18.3

Netherlands

1,779

2,674

-33.5

Iran

1,339

2

-

Italy

1,243

3,089

-59.8

Norway

1,187

1,746

-32.0

Poland

1,072

2,461

-56.4

 

در جدول بالا ایران به عنوان هفتمین خریدار کامیونهای اسکانیا لحاظ شده است و این نشان از اهمیت بازار حمل کالای ایران و مکان قرارگیری آن در جهان دارد. در سال 2009 جمعاً 1339 کامیون به ایران تحویل شده است و ابن موفقیت بزرگی برای ماموت دیزل در سال اول فعالیتش خواهد بود و نشان از اعتبار اسکانیا در میان کامیونداران ایرانی دارد. در سال 2008 تعداد 2 کامیون به ایران تحویل شده است. بزرگترین شکست اسکانیا در بازارهای اروپایی حاصل شده است و میشود گفت 50 درصد فروشش را از دست داده است.  

 

در جدول شماره 3 سهم اسکانیا از بازارهای این کشورها لحاظ شده است و متاسفانه از ایران به دلیل ضعف سیستم های آماری اطلاعاتی در دست نیست تا مشخص شود کدام کامیون بیشتر فروش رفته است. به نظر میآید بیشترین فروش امسال را (2009) به ترتیب اسکانیا، رنو، ولوو، بنز، ایویکو در بازار ایران داشته باشند. در جدول زیر بیشترین سهم بازار اسکانیا در سوئد حاصل شده است و به معنای محبوبیت بیشتر اسکانیا در موطن اصلی خودش است.البته اگر آمار بازار ایران در دسترس بود شاید این جایگاه به ایران واگذار میشد.

 

 

Full year

Full year

 

2009

2008

Brazil

26.3

20.3

Great britain

15.7

15.7

Germany

7.2

7.0

France

7.4

8.4

Sweden

43.4

42.1

Netherlands

18.3

17.3

Iran

-

-

Italy

14.9

13.1

Norway

41.3

37.4

Poland

16.9

14.8

 

در پایان میدانم که خیلی ها این مطلب را جانبدارانه تلقی میکنند. اما موفقیت اسکانیا در بازار ایران یک حقیقت انکار ناشدنی است که با چشم هم قابل رویت است. متاسفانه از دیگر سازندگان آماری ندارم و آمار اسکانیا توسط خبرنامه اسکانیا به دستم رسید. ناگفته نماند ایران در سالهای گذشته در رده دوم خریداران ولوو قرار داشت. امیدوارم مدیریت ماموت دیزل پاسخ این علاقه ایرانی ها را با راه اندازی یک سایت فارسی مقتدر بدهد... 

 

آخرین به روز رسانی در يكشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۳۵
 
چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط Administrator   
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۳۷

بوژی در اصل یک کلمه فرانسوی است . در لغت به معنای محور است و بوژی ها بر خلاف ظاهر سخت و خشن و خشکی که دارند به راحتی توسط فشار روغن هیدرولیک بر روی انها اعمال کنترل می شود.

بسته به وزن محموله تعداد این محور ها می تواند کم یا زیاد شود . یعنی هرچه بار سنگین تر شود تعداد محور ها بیشتر می شود و طبیعتا تعداد کشنده های ان بیشتر خواهد بود . حمل بار توسط بوژی ها شرایط خواصی را می طلبد . از راه و جاده گرفته تا مسائل ترافیکی و تجارب رانندگان.

جالب است بدانید که حد اکثر سرعت یک بوژی و کشنده ان به همراه محموله چیزی کمتر از 30 کیلو متر بر ساعت است . در بعضی مواقع کار به حدی حساس است که راننده بوژی مجبور می شود با 5 کیلو متر بر ساعت حرکت کند .

حرکت یک بوژی مستلزم صورت گرفتن هماهنگی های خاص با پلیس راه کشور و سازمان راه داری و در بعضی مواقع وزارت نفت و نیرو است . بوژی ها فقط و فقط از 6 صبح تا 6 عصر مجاز به حرکت هستند و در شب و روز های تعطیل حق تردد در جاده ها را ندارند .

 

این دستگاه ها همیشه باید با دو اسکورت در عقب و جلوی محموله حرکت کنند .در بعضی و در بسیاری از جاده های کشور و همچنین پل هایی که توانایی حمل وزن و بار ان را ندارند ، شرکت های حمل و نقل خود موظفند راه های فرعی جهت عبور مجموعه بوژی و کشنده ها بسازند ، که خود این امر هزینه های سر سام آوری را به دنبال دارد.

  طبق تحقیقات صنعت بوژی از سال 1968 میلادی (1347 شمسی) توسط چند شرکت ایرانی وارد ایران شده است . مسلما از آن زمان تا کنون هم طراحی بوژی ها تغییر کرده است و هم تناژ بار ها و محموله ها بالا رفته است . از این رو می توان گفت صنعت بوژیرانی یک صنعت است .

بزرگترین مشکل صنعت بوژی رانی اخذ عوارض بی حساب و کتابی است که توسط شهر داری ها و بخشداری ها و در بعضی موا قع توسط افراد محلی به بهانه عبور بار سنگین در مناطق مختلف گرفته می شود .

 

بوژی ها برای حمل بار های 96 تن به بالا استفاده می شوند .

  • ارتفاع از سطح زمین : 1.70 متر
  • تعداد چرخ در هر محور : 8 چرخ
  • کشنده ها معمولا 10چرخ دارند ، بجز خودرو های جدید مان که 12 چرخ دارند .

(توجه داشته باشید که این خودرو برای عبور و مرور بدون بار در جاده ها هم نیاز به صدور بارنامه ترافیکی و اسکورت دارد)

 

 
<< ابتدا < قبلی 1 2 3 4 5 بعدی > انتها >>

صفحه 4 از 5