,وبسایت مشاور حمل و نقل هادی تی ار پی
کامیون از آغاز تا به امروز PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط Administrator   
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۲۸

از گذشته های دور که انسان مجبور به حمل ملزومات زندگی خود بود باربری آغاز شد و در طی قرنها دچار دگرگونیها و پیشرفتهای بسیاری گشت.قدرت تفکر بشر باعث شد هر روز به فکر راه و چاره ای در جهت سهولت حمل بار باشد.یکی از مهمترین ابتکارات بشر گاری ها بودند و بشر توانست با استفاده از حیوانات قدم بزرگی در جهت حمل سنگین تر و سریعتر بار بردارد از همان روز های آغازین سرعت کیفیت و سهولت حمل موضوعاتی بود که ذهن بشر را به خود مشغول داشت.کم کم راهها و کاروانسراها به وجود آمدند و این چرخه حمل و نقل بود که شغلهای بسیاری را در کنار خود به وجود آورد مثل راهداری/امنیت راهها و...

با گذشت زمان و کسب تجارب جدید و قرار گرفتن در موقعیت های متفاوت بشر طرحهائی برای افزایش ظرفیت بارگیری به روی کاغذ(که نمیدانم قبل از کاغذ چی بوده)آورد افزایش تعداد حیوانها برای افزایش توان و طراحی گاریهای مدرن تر.

این حیوانها معمولا بر اساس شرایط اقلیمی و توانائی های ذاتی خودشان انتخاب می شدند مثلا در کویر از شتر استفاده میشود و در کوهستانها از الاغ و قاطرهای خستگی ناپذیر.

تا اینکه اولین ماشین ها اختراع شد--- اختراع ماشین خود از طراحی چرخ های مختلف شروع شد.تاریخ اختراع اولین موتورها همیشه مورد مناقشه مورخان و مهندسان میکانیک بوده است اما نقطه عطف آن طراحی بهینه موتور بخار توسط جیمز وات بود حال اینان بودند که جور حمل بارهای بسیار سنگین تر را میکشیدند و حیوانات به مرور نقش خود را از دست دادند.اولین بارکش ها چیزی شبیه وانتها بودند.لوکوموتیوها و کشتیها هم وظایف مشابهی داشتند.با اختراع ماشین اینبار معیارهای طراحی دچار تغییرات شد حال دیگر میبایست قدرت دوام سرعت و...مدنظر قرار میگرفت و هر چه جلوتر که میرویم این معیارها تغییر میکند امروزه معیار سوخت ارزان با آلایندگی پائین و حتی صفر در عین حال پرقدرت و نیازهای مشتریان در طراحی محصول مد نظر قرار می گیرد.بعد از جیمز وات موتور درون سوز چهار زمانه توسط نیکولاس اتودر1876 طراحی شد . موتور چهار زمانه برای اولین بار توسط توسط کارل بنز برای اتومبیل به کار گرفته شد.(طراحی شد)این موتور با سوخت بنزین کار میکرد آنچه در تاریخ آمده است مدعای این مطلب است که تا قبل از جنگ جهانی دوم همه کامیونها دارای موتورهای بنزینی بودند.البته رودولف دیزل آلمانی موتور دیزل رادر1893 طراحی کرده بود اما تا سال 1924که کمپانی مان کامیونی را با موتور دیزل عرضه کرد به این موتور توجه زیادی نشد(در این زمینه مقاله کاملی ارائه میدهم)واین گامی بود در جهت حمل بارهای سنگین تر.اولین کامیونها محصول کمپانیهای مشهور آمریکائی واروپائی بود مثل شورولت، دوج، ماک، و ازمیان اروپائیها مرسدس بنز و مان بود.سال 1900میلادی را میتوان سال شکل گیری بزرگان این عرصه دانست.

در 1900کامیون سازی ماک در آمریکای شمالی ،مان و اسکانیا در اروپای غربی (بخش کامیون سازی آنها).در ادامه مسیر نوآوری در تولیدات موتورهای دیزل که دارای گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی بودند و بار بیشتری را حمل میکردند موتورهای بنزینی را به طور کامل خانه نشین کردند و به مرور زمان کامیونها با شاسی های بزرگتر و موتورهای قدرتمند تر آمدند،به طوری که امروزه کشنده ها قادر هستند تا مرز 1000تن بار جابه جا کنند..موتورهای دیزل قدیمی دارای آلودگی زیاد و صدای زیادی بودند به همین دلیل در خودرو سواری از آن استفاده نشد اما امروزه موتورهای دیزل دارای مصرفی پائین آلودگی کمتر از بنزین و مهمتر از همه قیمت ارزان سوخت هستند به طوری که کمپانیهای بزرگ در رنج موتورهای خود دارای چند مدل دیزل هستند اما در ایران هنوز به این موضوع اهمیت داده نمیشود.اولین کامیونها چیزی در اندازه وانت های امروزی بودند که دارای موتورهای با قدرت زیر 50اسب کار میکردند وحتی پائین تر .گوتلیپ دایملر،کارل بنز،برادران ماک،شرکت مان و اسکانیا از اولین کسان و شرکتهائی بودند که به کار تولید اتوبوس و کامیون اشتغال داشتند. در زیر برخی اتفاقات مهم را مرور میکنیم.

موتور بخار توسط Thomas Savery که یک مهندس در ارتش بریتانیا بوددر 1698طراحی شد.مدتی بعد Thomas Newcomen و جیمز وات معروف موتور بخار را تغییراتی دادند.موتور بخار برای کشتی،قطار،انومبیل و کامیون،چاه آب و... مورد استفاده قرار میگرفت.

در۱۸۴۶ Robert William Thomson تایر بادی را اختراع کرد و در 1889دانلوپ رسما آنرا مورد استفاده قرار داد.در 1946میشلن تایر رادیال را معرفی کرد.

کمپانی ترمز بادی WABCO توسط George Westinghouse در تاریخ1869میلادی تاسیس شد دفتر مرکزی این شرکت در بروکسل بلژیک قرار دارد.

1876میلادی موتور جهار زمانه بنزینی توسط نیکولاس اتو اختراع شد.این موتور برای موتور سیکلت طراحی­ شده بود.

1893میلادی موتور دیزل توسط رودولف دیزل اختراع شد.

موتور چهارزمانه بنزینی برای اتومبیل توسط کارل بنزاختراع شد در 1895میلادی و سه سال بعد دایملر هم موتوری را طراحی کرد.

1900میلادی کمپانی برادران ماک توسط john Mack در ایالات متحده تاسیس شد.

 

 

1926 کمپانی Daimler-Motoren-Gesellschaft که به اختصار DMG نامیده میشود(موسس گوتلیپ دایملر) با کمپانی Benz & Cie(موسس کارل بنز) ادغام شد و نام دایملربنز به وجود آمد.نام محصولات آنها مرسدس بنز است.قبل از آن کارل بنز از 1871وگوتلیپ دایملر از1890به صورت انفرادی محصول تولید می کرده اند.

واما ایران .ایرانی ها هم از بدو تولید کامیون روی به استفاده از آن آوردند ورود کامیون به ایران بیشتر دستخوش معادلات سیاسی بود و بیشتر شاهد ورود کامیونهای آمریکائی بودیم.کامیون های بنز و بوزینگ و...هم از اروپا وارد می شد اما نقاط قوت کامیونهای آمریکائی کفه ترازو را به سمت آمریکائیها به خصوص بولداگهای ماک سنگین تر می کرد.شورولت- دوج- جمس- وایت و ماک از نامهای معروف بودند.جنگ های جهانی هم باعث میشد ورود کامیون به ایران سرعت بیشتری به خود بگیرد خصوصا جنگ جهانی دوم که نیروهای متفقین برای کمک به روسیه از خاک ایران استفاده میکردند و بسیاری از کامیونها این چنین بود که به دست ایرانیها افتادشرکت ها و کارگاه هائی هم برای تولید و تعمیر به وجود آمدند شرکت خاور که به مونتاژ و عرضه کامیونهای مرسدس بنز اشتغال داشت و توسط مرحوم صمد(فریدون) سودآور تاسیس شد.کامیون ماک برای اولین بار شرکت ایران کاوه (سایپا دیزل)را برای عرضه محصولات خود انتخاب کرد.ایران کاوه توسط اصغر قندچی تاسیس شد.اتاق و گلگیر سازان متفرقه ای هم به دلیل نبود امکانات کافی برای مونتاژ زیاد به وجود آمدند. نام های خاور و بخش اتوبوس سازی ایران ناسیونال(ایران خودرو) بعدها ادغام شدند و ایران خودرو دیزل به وجود آمد.

وهر روز که می گذشت بشر ابداعات بیشتری را معرفی میکرد.قوانین رانندگی به وجود آمد.کمپانیهای بیشتری تاسیس شدند مثل ولوو،رنو،پیتر بلت،داف و...

ایمنی اتومبیل توسعه بسیاری پیدا کرد راهها ی صعب العبور امروزه در چند ساعت طی می شوند و چرخ حمل بار تا کنون می چرخد..اما نکته تاسف برانگیز مسئله در همین دوران اتفاق افتاد و آن اینکه هیچ گاه سنگ بنای نظام آموزشی این کار در ایران زده نشد و حتی امروزه هم کسی به اینکه رانندگی تجاری یک تخصص است و نیاز به دوره تحصیلی دارد فکر نمیکند.

در پایان اتفاقات حاشیه ای حمل و نقل است اینکه در کنار آن چه شغلها و درآمدهائی به وجود آمد .متاسفانه در ایران ما خیلی کم به آن توجه میشود و حمل و نقل را صرفا حرکت یک وسیله نقلیه از مبدائی به مقصدی می پندارند.اگر میخواهیم در چرخه حمل و نقل امروزی درآمدی داشته باشیم باید به مولفه های آن توجه کنیم آموزش،سیستم شرکت محور،خدمات پس از فروش عالی،مشتری مداری فوق العاده،کیفبت،سرعت و... امروزه نقش اساسی بازی میکنند .حفط میراث حمل و نقل از دیگر موضوعاتی است که در ایران جائی ندارد.در حال حاضر شما اگر یک اطلاعات کوچک هم نیاز داشته باشید منبع خاصی وجود ندارد(از طریق اینترنت نتوانستم اطلاعاتی در مورد کارخانه خاور و ایران کاوه بدست بیاورم) . کامیونها در طرحهائی مثل خودروهای فرسوده جمع آوری میشود وهیچ تلاشی برای بازسازی و نگهداری کامیونها مکیشود به طوری که اثری از بولداگهای ایرانی نیست.مدیریت حمل و نقل هم دست کمی از این موضوعات ندارد دنیای مدرن به خوبی دریافته که برای توسعه کیفیت حمل و نقل سیستم شرکت محوری را مورد استفاده قرار دهد اما در ایران با وجود اینهمه نشانه ضعف و ضرر باز هم همان شیوه های قدیمی و خاک خورده عهد عتیق مورد استفاده قرار میگیرد راننده ها برای خود کار میکنند. شرکتهای حمل و نقل عملا از وظایف خود خارج شده اند و فقط بارنامه صادر میکنند و دست آخر کامیونها نصف کارکرد مفید خود را ندارند.و هرجا یک ضرر به بار مینشیند تمام کاسه کوزه ها سر راننده ها خراب میشود.بله از ماست که برماست زمانی که اتحاد را فراموش کرده ایم و فقط به فکر خود هستیم این مشکلات پدید می آید. اما اگر یک انجمن یا اتحادیه مقتدر داشتیم مسلما این همه مشکل نداشتیم.بهر حال هیچ وقت دیر نیست و برای شروع باید از خود شروع کنیم. در پست های بعدی بیشتر بحث میکنیم.

 

منابع:

1- دانشنامه ویکی پدیا

2- وبسایت کامیون سازی ماک

۳- وبسایت about.com

4- وبسایت گروه wabco

آخرین به روز رسانی در پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۲۰
 

 

در این پست به بررسی خصوصیات و ویژگیهای کشنده ایویکو37e440 میپردازم. البته با توجه به اینکه این مدل دیگر تولید نمیشود شاید از جذابیت این مطلب کاسته شود اما توجه به نقاط ضعف و قوت ایویکو و ادامه یا اصلاح آن و همین طور پیداکردن یک دید مناسب نسبت به طراحی ایویکو یا ایتالیایی میتواند پیامد نوشتن این مطلب باشد.

به همین دلیل به صورت جرئی به بیان نقاط ضعف و قوت کامیون میپردازم:

 

نقاط ضعف:

1- طراحی کوچک درب جعبه کناره اتاق.با توجه به اینکه خود جعبه از اندازه نسبتا مناسبی برخوردار است اما درب آن به شدت کوچک طراحی شده است و ورود و خروج اشیاء به سختی صورت خواهد گرفت.متاسفانه این طرح حتی در سری استرالیز هم ادامه یافته است و این نشان میدهد که جزء لاینفک طراحی ایتالیایی هست.اما با فرهنگ ایرانی متناسب نیست.

2- طراحی دسته ای تنظیم غربیلک فرمان.این طرح تمرکز و نیروی بیشتری را نسبت به طرح پدالی ولووfh طلب میکند و از این نظر طرح جالبی به نظر نمیرسد.همین طور امکانات و زاویه تنظیم فرمان هم خیلی اندک است.

3- خروجی تهویه به صورت مستقیم درنظر گرفته شده است و این انرژی زیادی را از سیستم تهویه طلب میکند و در نهایت سرنشینان احساس خوبی نسبت به آن نخواهند داشت.اگر به صورت مورب به سمت سرنشینان تمایل داشت با صرف نیروی کمتر بهترین بازدهی را داشت.

 

 

4- اهرم تنظیم دور موتور.این اهرم به صورتی طراحی شده است که برای میزان دقیق دورموتور وقت زیادی را باید صرف کنیم و در نهایت به تنظیم دلخواه نخواهیم رسید.بهتر بود تنظیم دور موتور با طرحهای دایره ای(مایلر)/کلیدی(ولووFH) و ... تعویض شود.

5- خروجی فیلتر هوا از محفظه.در این سری خروجی آن به سمت زمین قرار داشت و خارج کردن فیلتر خیلی مشکل هست.اما در سری 720خوشبختانه این مشکل حل شده است.

6- ارگونومی نه چندان مناسب.در محیط کار راننده ترتیب و چگونگی چیدمان کلیدها و اهرم ها بسیار مهم است.اما در ایویکو اینکار به صورتی پراکنده و به دور از نظم صورت پذیرفته است.در این زمینه ولوو FH/مرسدس آکتروس و مانTGA از ارگونومی خیلی بهتری برخوردارند.

7- عدم به کارگیری کمک در گیربکس.اینکار به کاهش مصرف سوخت/ کشش بهتر کامیون خصوصا در گردنه ها و لذت بیشتر رانندگی منجر میشود.

و اما نقاط قوت:

1- صدای پرطنین و گوشنواز موتور

2- عملکرد مناسب فرمان در سرعت های بالا و پایین(حتی بهتر از ولوو)

3- ارتفاع مناسب تونل موتور با توجه به ارتفاع اتاق

4- کیفیت مناسب آینه ها

5- هماهنگی فوق العاده موتورو گیربکس

6- گشتاور خیلی خوب موتور

7- کیفیت و ارزش بالای تنظیم های صندلی

8- چیدمان نسبتا مناسب نشاندهنده های داشبورد

9- پایداری خوب کامیون

10- اطلاع دهنده سوختگی لامپ ها

در پایان :

در حال حاضر با نمونه ارتقاء یافته 720 به تولید این سری پایان داده شده است.اما باز خیلی از موارد برجای خود باقی است.برای مشاهده عکس های بیشتر به آدرس

WWW.mpcollection.webphoto.ir مراجعه کنید.

 

 
مقایسه کشنده های ولوو FH و مان TGA

 

مقایسه کشنده های ولوو FH و مان TGA


کشنده ولوو سری اف اچ اولين بار در سال 1993 از سوی ولوو سازنده خوشنام سوئدی عرضه شد و توانست در اولين سال عرضه عنوان کاميون سال را نيز از آن خود کند. شرکت ولوو برای اين کشنده که تابستان امسال نسل جديد آن را روانه بازار کرده، موتور‌هايی با حجم بالاتری به نسبت نسل دوم آن در نظر گرفته است، اين موتور شش سيلندر به نام D13A دارای 8/12 ليتر حجم و 480 اسب بخار قدرت مجهز به سوپرشارژر مطابق با استاندارد‌های يورو 3 می‌باشد که هر سيلندر دارای چهار سوپاپ جداگانه می‌باشد.

 

 

 

ولوو برای نسل سوم اف‌اچ از سه نوع جعبه دنده استفاده برده است يک جعبه دنده 9 سرعته، يک جعبه دنده 14 سرعته و يک گزينه جعبه دنده خودکار I-Shift که در مدل عرضه شده در کشور هم از جعبه دنده 14 سرعته استفاده شده که هم برای رانندگان ولوو در کشور آشنا‌تر است و هم دارای دنده کرال يا همان فوق سنگين می‌باشد که موجب برتری ولوو در مقابل کشنده مان تی‌جی‌آ شده است و هم گزینه دنده خودکار قابل سفارش است.

 

در طرف مقابل کشنده مان تی جی آ در سال 2001 از سوی شرکت مان آلمان عرضه و در همان سال نيز عنوان کاميون سال را از آن خود کرد, اين کشنده که از سه سال قبل از سوی دو شرکت مختلف در کشور عرضه شده است در اروپا از امسال جايگاه اصلی خود را به TGX داده است, مان تی جی آ عرضه شده از سوی نماينده جديد شرکت مان از يک موتور شش سيلندر خطی 8/12 ليتر به قدرت 480 اسب بخار با گشتاور 2300 نيوتن متر در 1400-1050 که از استاندارد‌ يورو 3 بهره می‌برد و سوخت رسانی آن بصورت الکترونيکی از طريق يک پمپ مرکزی به تمام سيلندر‌ها (Common Rail ) صورت می‌گيرد.

 

رای اين کشنده مان دو نوع جعبه دنده در نظر گرفته است، يک جعبه دنده 16 سرعته دستی ساخت ZF آلمان و يک جعبه دنده خودکار 12 سرعته به‌نام Man TipMatic که بر پايه ZF ساخته شده است که در کشنده مان تی‌جی‌آ داخلی از جعبه دنده 16 سرعته دستی استفاده شده که البته کلاچ خودکار آن که به شکل يک شاسی کنار سردنده تعبيه شده بود حذف و نيز فاقد دنده کرال می باشد.

 
از بارزترين نکات منفی کشنده‌های مان تی‌جی‌آ تحويلی از سوی اورين خودرو حذف اينتاردر يا همان کند کننده آن است که با توجه به اينکه اين کشنده فاقد ترمز تريلر و تک محور است می‌بايست شرکت فروشنده چنين قطعه مهمی که در سلامت جان راننده تاثير مستقيم دارد را در ليست تجهيزات کشنده خود قرار می‌داد.

 

به جهت تجهيزات ايمنی کشنده ولوو اف اچ که در کشور به اف اچ 13 معروف شده دارای سيسستم ترمز ديسکی و مجهز به سيستم های ABS، ASR و ESP می‌باشد و همچنين ترمز موتور جديد ولوو وب می باشد که رانندگان ولوو در کشورمان به استفاده از اين سيستم خو گرفته اند که بنظر من سيستم ترمز وب از تمام ترمز موتور کشنده های ديگر بهتر و موثر تر عمل می کند, کشنده مان تی‌جی‌آ نيز از سيستم ترمز ديسکی با خنک شونده داخلی دارای سيستم های ترمز EBS, ABS, ASR و ESP می‌باشد. شرکت مان برای کشنده‌های سری تی‌جی‌آ در سطحی گسترده از تجهيزات ايمنی استفاده برده که متاسفانه در کشنده‌های تحويلی سيستم LPG ( که به محض خارج شدن کشنده از مسير حرکت خود به وسيله سيگنال‌های صوتی به راننده هشدار می‌دهد ) و سيستم ACC ( که اين سيستم تشخيص فاصله با وسيله نقليه جلويی با کاهش فاصله، بطور خودکار سرعت کشنده را کاهش می‌دهد ) حذف شده‌اند. کابين کشنده ولوو مدل Globetrotter و دارای فضای بسيار مناسبی برای استراحت راننده می باشد اما کابين بزرگ مان مدل XXL را با توجه به پايين بودن سطح تونل روی موتور و يک سطح بودن کف آن را بايد برتر از کابين ولوو به لحاظ فضای داخلی دانست. از مزيت های کشنده ولوو اف اچ اين است که از قطعات مشترک زيادی با نسل قبلی خود برخوردار است و اين می‌تواند برای خريدار آن هنگام تعميرات و تعويض قطعه مشکلات کمتری را به همراه داشته باشد اما در طرف مقابل کشنده مان تی جی آ برای کسانی که به لحاظ مالی در وضعيت مناسبی قرار دارند بدون شک انتخاب خوبی خواهد بود اما نه برای ديگر رانندگان چرا که يک مشکل بزرگ دارد که بايد همين اول و قبل از خريد به آن فکر کنيد و آن گرانی بيش از اندازه قطعات و خدمات فنی اين کشنده و کمبود مراکز خدمات در سطح کشور می‌باشد،

ضمن اینکه قطعات ولو اف اچ نیز از قیمت بالایی برخوردارند. نکته ديگری که بايد به آن اشاره کنم قيمت بالای اين کشنده در کشورمان است و اين در حالی است که کشنده مان تی‌جی‌آ در اروپا با تمام تجهيزاتش از ديگر کشنده‌های هم کلاس خود به مانند ايویکو استراليز 440 و داف ايکس اف 460 با قيمتی پايين‌تر و حتی در برابر کشنده ولوو اف اچ با اختلاف 11 هزار يورو ارزان تر عرضه می شود.

کشنده ولوو اف اچ هم به جهت مشخصات فنی و هم خدمات پس از فروش و ارزش دست دوم بالا در مقابل کشنده مان قرار می گیرد که با وجود مشخصات فنی بالا و قوی بدلیل گرانی و عدم خدمات رسانی مناسب از بازار فروش دست دوم خوبی برخوردار نیست. قیمت کشنده ولوو سری اف اچ با جعبه دنده خودکار 141 میلیون تومان و جعبه دنده دستی 137 میلیون تومان و قیمت کشنده مان تی جی آ در بازار آزاد 140 میلیون تومان می باشد.

 

 
PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط Administrator   
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۳۹

آخرین به روز رسانی در يكشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۳
ادامه مطلب...
 
PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط Administrator   
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۵۴

 کشنده پرميوم از يک موتور شش سيلندر خطی به نام DXi11 به حجم 8/10 ليتر به قدرت 436 اسب بخار و گشتاور 2000 نيوتن متر در 1100 تا 1400 دور در دقيقه و مجهز به توربوشارژر و اينترکولر می‌باشد که در مقايسه با کشنده آکسور با وجود موتور کوچکتر از هشت اسب بخار قدرت بيشتر برخوردار است ( نمونه اروپایی 450 اسبی می باشد ).

جعبه دنده اين کشنده ساخت ZF و 16 سرعته می‌باشد.مرسدس آکسور با دارا بودن يک موتور شش سيلندر مدل MB-OM457LA به حجم 9/11 لیتر و مجهز به توربوشارژر و اينتر کولر دارای قدرتی معادل 428 اسب بخار در 1900 دور در دقيقه می باشد, موتور آکسور با گشتاور 2100 نيوتن متر در 1100 دور در دقيقه, از گشتاوری بهتری نسبت به پرميوم برخوردار می باشد. مرسدس برای آکسور از يک جعبه دنده 16 سرعته مدل دايملر کرايسلر G240-16  استفاده کرده است.

اين کشنده که از سال 2001 بر روی پلت‌فرم کشنده آتگو عرضه شد و بلافاصله دو سال بعد با چهره و موتوری جديد در جاده‌ها ظاهر شد و آتگو را از رده خارج کرد بيشترين شهرت و اعتبار جهانی خود را مديون استهلاک کم، کابين و موتوری ساده و قابل فهم برای راننده و ترمز‌هايی فوق‌العاده قوی خود می‌باشد که بایداين کشنده را در حال حاضر کم خرج ترين کشنده نیمه سنگین کشور دانست و هزينه نگهداری بسيار پايينی دارد.

ضمن اینکه فنر های دولايه جلو به دليل منتقل کردن ضربات به هنگام عبور از روی دست انداز ها به اطاق که موجب کله زدن کشنده می شود, فضای کم اطاق و نبودن جعبه نگهداری ابزار و وسايل کناری و مخزن سوخت کوچک را می توان به عنوان ضعف های آن ياد کرد و انتظار می رود آکسور نيز به مانند ديگر کشنده های رقيب با بادشکن و کاور شاسی عرضه شود, مخزن سوخت آکسور 400 ليتر و مخزن سوخت پرميوم 980 ليتر ظرفيت دارد.

 

 

از نکات مشترک هر دو کشنده دارا بودن استاندارد آلايندگی يورو 3 و 24 سوپاپه بودن موتور هايشان است.  هر دو کشنده از سيستم ترمز ديسکی در جلو وعقب بهره می برند که کشنده رنو پرميوم در کنار ريتاردر و سيستم های کمکی ABS و  ASR مجهز به سيستم ترمز تپه هوشمند HSA  نيز می باشد که اين ترمز از برتری های پرميوم بر ساير رقبا است که کمک شايانی به بالا بردن کيفيت رانندگی کرده است, ضمن اينکه قدرت بالای ترمز آکسور به نسبت ديگر کشنده ها را باید از دلايل اصلی عدم استفاده از ريتاردر در سرازيری ها دانست .

کشنده آکسور با میانگین مصرف سوخت 33 لیتر و پرمیوم با میانگین مصرف سوختی کمتر از 30 لیتر در یکصد کیلومتر از کشنده های کم مصرف محسوب می شوند ضمن اینکه با رانندگی در محدوده سبز موتوری می توان به رقم پایین تری نیز دست یافت.

از مزایای کشنده پرمیوم می توان به کيفيت ساخت خوب, قدرت موتور مناسب, عبور عالی از پیچ ها با سرعت بیشتر به نسبت دیگر کشنده ها، ديد خوب آيينه های بغل با توجه به قرار گرفتن آيينه های قيچی در بالا, عدم استفاده از دور موتور بالا,  شتاب گيری سريع و از معایب آن می توان به فضای کم اطاق و کیفیت پایین جلو پنجره آن اشاره کرد.

در بخش تجهيزات کابين هر دو کشنده با دارا بودن بالابرهای برقی شيشه ها, آيينه ها جانبی با کنترل الکترونيکی, ( سان روف برقی برای پرمیوم ), آفتابگير بيرونی, چراغ خواب, ريموت کنترل تنظيم ارتفاع بالش های محور عقب, تاخوگراف, کروز کنترل, تهويه مطبوع, بخاری درجا, قفل مرکزی همراه با ريموت کنترل در يک سطح و راضی کننده هستند. از ويژگی های مثبت آکسور  پيش‌گرمکن‌های سوخت جداگانه برای هر سيلندر است که سوخت سرد را در زمستان‌ها به هيچ وجه روانه سيلندرها نمی‌کند که خود موجب کاهش مصرف سوخت و همچنين دوام بيشتر موتور را موجب می‌شود و اين برای کسانی که به موتور کشنده خود از همه چيز بيشتر اهميت می دهند می تواند يک امتياز بزرگ محسوب شود. از دیگر ویژگی های مثبت کشنده پرمیوم نیز می توان به انتخاب رنگ زیاد، بادشکن و کاور شاسی، پخش سی دی و امکان سفارش و نصب جی پی اس فابریک نام برد. خدمات پس از فروش بسيار خوب فروشنده پرميوم می تواند يک نکته مثبت در فروش اين کشنده محسوب شود تا جايي که برای رانندگان پرميوم اتاق استراحت نيز در نظر گرفته شده و در هر جای کشور به محض خرابی با يک تماس, متخصصان شرکت راننده را راهنمايي و در صورت برطرف نشدن مشکل, شرکت با هزينه خود اقدام به حمل کشنده تا محل تعميرگاه مرکزی می نمايد و نکته خيلی جالب و مهم پرداخت حق خواب به رانندگان اين کشنده ها از سوی شرکت آريا ديزل می باشد که در نوع خود در کشور بی سابقه است.

 

نکته ای که در مورد کشنده مرسدس آکسور باید مد نظر داشت این است که کشنده آکسور زمانی عرضه شد که مرسدس کشنده سبک آتگو را تولید می کرد و کشنده آکسور را به درخواست شرکتهای حمل مایعات و مواد نفتی طراحی و تولید کرد و با قدرت های  مناسب در کلاس 400 اسبی، شاسی بسیار سبک به وزن 6620 کیلوگرم و اتاقی ساده و با کمترین عرض ممکن که مخصوص حمل مایعات است که اتفاقا در هیچ یک از مقایسه ها این موضوع در نظر گرفته نشده است.

 

کشنده مرسدس آکسور با مشخصه استهلاک کم و کشنده رنو پرميوم با مشخصه به روز بودن طراحی آن در بازار کشور رقابت نزديکی باهم دارند و هر کس بنا بر تجربه, ديدگاه و انتظاری که از کشنده مورد نظر خود دارد اقدام به خريداری آن می نمايد, يک نفر آکسور, يک نفر پرميوم.  

  •  در زیر جدولی از مشخصات کشنده ها تهیه شده است:

 

مرسدس بنز آکسور1843

رنو پریمیوم440

موتور

6سبلندر خطی مدل

MB-OM457LA

6 سبلندر خطی مدل

Dxi11

حداکثر قدرت

428hp/1900rpm

436hp/1900rpm

حداکثر گشتاور

2100NM/1100rpm

2000NM/1100-1400rpm

وزن کشنده

6620kg

7266kg

حداکثر سرعت

90km/h

115km/h

تعلیق جلو

پارابوليک دو لايه همراه با کمک فنر­

پارابوليک دو لايه همراه با کمک فنر­

تعلیق عقب

بادی تنظيم شونده و کمک های تلسکوپی

بادی تنظيم شونده و کمک های تلسکوپی

طول

5815 mm

6040mm

عرض

2494mm

2500mm

ارتفاع

3445mm

3579mm

قیمت

125 میلیون تومان

129میلیون تومان

.

 


آخرین به روز رسانی در شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۰۱
 
<< ابتدا < قبلی 1 2 3 4 5 بعدی > انتها >>

صفحه 2 از 5