کامیون از آغاز تا به امروز PDF چاپ نامه الکترونیک

از گذشته های دور که انسان مجبور به حمل ملزومات زندگی خود بود باربری آغاز شد و در طی قرنها دچار دگرگونیها و پیشرفتهای بسیاری گشت.قدرت تفکر بشر باعث شد هر روز به فکر راه و چاره ای در جهت سهولت حمل بار باشد.یکی از مهمترین ابتکارات بشر گاری ها بودند و بشر توانست با استفاده از حیوانات قدم بزرگی در جهت حمل سنگین تر و سریعتر بار بردارد از همان روز های آغازین سرعت کیفیت و سهولت حمل موضوعاتی بود که ذهن بشر را به خود مشغول داشت.کم کم راهها و کاروانسراها به وجود آمدند و این چرخه حمل و نقل بود که شغلهای بسیاری را در کنار خود به وجود آورد مثل راهداری/امنیت راهها و...

با گذشت زمان و کسب تجارب جدید و قرار گرفتن در موقعیت های متفاوت بشر طرحهائی برای افزایش ظرفیت بارگیری به روی کاغذ(که نمیدانم قبل از کاغذ چی بوده)آورد افزایش تعداد حیوانها برای افزایش توان و طراحی گاریهای مدرن تر.

این حیوانها معمولا بر اساس شرایط اقلیمی و توانائی های ذاتی خودشان انتخاب می شدند مثلا در کویر از شتر استفاده میشود و در کوهستانها از الاغ و قاطرهای خستگی ناپذیر.

تا اینکه اولین ماشین ها اختراع شد--- اختراع ماشین خود از طراحی چرخ های مختلف شروع شد.تاریخ اختراع اولین موتورها همیشه مورد مناقشه مورخان و مهندسان میکانیک بوده است اما نقطه عطف آن طراحی بهینه موتور بخار توسط جیمز وات بود حال اینان بودند که جور حمل بارهای بسیار سنگین تر را میکشیدند و حیوانات به مرور نقش خود را از دست دادند.اولین بارکش ها چیزی شبیه وانتها بودند.لوکوموتیوها و کشتیها هم وظایف مشابهی داشتند.با اختراع ماشین اینبار معیارهای طراحی دچار تغییرات شد حال دیگر میبایست قدرت دوام سرعت و...مدنظر قرار میگرفت و هر چه جلوتر که میرویم این معیارها تغییر میکند امروزه معیار سوخت ارزان با آلایندگی پائین و حتی صفر در عین حال پرقدرت و نیازهای مشتریان در طراحی محصول مد نظر قرار می گیرد.بعد از جیمز وات موتور درون سوز چهار زمانه توسط نیکولاس اتودر1876 طراحی شد . موتور چهار زمانه برای اولین بار توسط توسط کارل بنز برای اتومبیل به کار گرفته شد.(طراحی شد)این موتور با سوخت بنزین کار میکرد آنچه در تاریخ آمده است مدعای این مطلب است که تا قبل از جنگ جهانی دوم همه کامیونها دارای موتورهای بنزینی بودند.البته رودولف دیزل آلمانی موتور دیزل رادر1893 طراحی کرده بود اما تا سال 1924که کمپانی مان کامیونی را با موتور دیزل عرضه کرد به این موتور توجه زیادی نشد(در این زمینه مقاله کاملی ارائه میدهم)واین گامی بود در جهت حمل بارهای سنگین تر.اولین کامیونها محصول کمپانیهای مشهور آمریکائی واروپائی بود مثل شورولت، دوج، ماک، و ازمیان اروپائیها مرسدس بنز و مان بود.سال 1900میلادی را میتوان سال شکل گیری بزرگان این عرصه دانست.

در 1900کامیون سازی ماک در آمریکای شمالی ،مان و اسکانیا در اروپای غربی (بخش کامیون سازی آنها).در ادامه مسیر نوآوری در تولیدات موتورهای دیزل که دارای گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی بودند و بار بیشتری را حمل میکردند موتورهای بنزینی را به طور کامل خانه نشین کردند و به مرور زمان کامیونها با شاسی های بزرگتر و موتورهای قدرتمند تر آمدند،به طوری که امروزه کشنده ها قادر هستند تا مرز 1000تن بار جابه جا کنند..موتورهای دیزل قدیمی دارای آلودگی زیاد و صدای زیادی بودند به همین دلیل در خودرو سواری از آن استفاده نشد اما امروزه موتورهای دیزل دارای مصرفی پائین آلودگی کمتر از بنزین و مهمتر از همه قیمت ارزان سوخت هستند به طوری که کمپانیهای بزرگ در رنج موتورهای خود دارای چند مدل دیزل هستند اما در ایران هنوز به این موضوع اهمیت داده نمیشود.اولین کامیونها چیزی در اندازه وانت های امروزی بودند که دارای موتورهای با قدرت زیر 50اسب کار میکردند وحتی پائین تر .گوتلیپ دایملر،کارل بنز،برادران ماک،شرکت مان و اسکانیا از اولین کسان و شرکتهائی بودند که به کار تولید اتوبوس و کامیون اشتغال داشتند. در زیر برخی اتفاقات مهم را مرور میکنیم.

موتور بخار توسط Thomas Savery که یک مهندس در ارتش بریتانیا بوددر 1698طراحی شد.مدتی بعد Thomas Newcomen و جیمز وات معروف موتور بخار را تغییراتی دادند.موتور بخار برای کشتی،قطار،انومبیل و کامیون،چاه آب و... مورد استفاده قرار میگرفت.

در۱۸۴۶ Robert William Thomson تایر بادی را اختراع کرد و در 1889دانلوپ رسما آنرا مورد استفاده قرار داد.در 1946میشلن تایر رادیال را معرفی کرد.

کمپانی ترمز بادی WABCO توسط George Westinghouse در تاریخ1869میلادی تاسیس شد دفتر مرکزی این شرکت در بروکسل بلژیک قرار دارد.

1876میلادی موتور جهار زمانه بنزینی توسط نیکولاس اتو اختراع شد.این موتور برای موتور سیکلت طراحی­ شده بود.

1893میلادی موتور دیزل توسط رودولف دیزل اختراع شد.

موتور چهارزمانه بنزینی برای اتومبیل توسط کارل بنزاختراع شد در 1895میلادی و سه سال بعد دایملر هم موتوری را طراحی کرد.

1900میلادی کمپانی برادران ماک توسط john Mack در ایالات متحده تاسیس شد.

 

 

1926 کمپانی Daimler-Motoren-Gesellschaft که به اختصار DMG نامیده میشود(موسس گوتلیپ دایملر) با کمپانی Benz & Cie(موسس کارل بنز) ادغام شد و نام دایملربنز به وجود آمد.نام محصولات آنها مرسدس بنز است.قبل از آن کارل بنز از 1871وگوتلیپ دایملر از1890به صورت انفرادی محصول تولید می کرده اند.

واما ایران .ایرانی ها هم از بدو تولید کامیون روی به استفاده از آن آوردند ورود کامیون به ایران بیشتر دستخوش معادلات سیاسی بود و بیشتر شاهد ورود کامیونهای آمریکائی بودیم.کامیون های بنز و بوزینگ و...هم از اروپا وارد می شد اما نقاط قوت کامیونهای آمریکائی کفه ترازو را به سمت آمریکائیها به خصوص بولداگهای ماک سنگین تر می کرد.شورولت- دوج- جمس- وایت و ماک از نامهای معروف بودند.جنگ های جهانی هم باعث میشد ورود کامیون به ایران سرعت بیشتری به خود بگیرد خصوصا جنگ جهانی دوم که نیروهای متفقین برای کمک به روسیه از خاک ایران استفاده میکردند و بسیاری از کامیونها این چنین بود که به دست ایرانیها افتادشرکت ها و کارگاه هائی هم برای تولید و تعمیر به وجود آمدند شرکت خاور که به مونتاژ و عرضه کامیونهای مرسدس بنز اشتغال داشت و توسط مرحوم صمد(فریدون) سودآور تاسیس شد.کامیون ماک برای اولین بار شرکت ایران کاوه (سایپا دیزل)را برای عرضه محصولات خود انتخاب کرد.ایران کاوه توسط اصغر قندچی تاسیس شد.اتاق و گلگیر سازان متفرقه ای هم به دلیل نبود امکانات کافی برای مونتاژ زیاد به وجود آمدند. نام های خاور و بخش اتوبوس سازی ایران ناسیونال(ایران خودرو) بعدها ادغام شدند و ایران خودرو دیزل به وجود آمد.

وهر روز که می گذشت بشر ابداعات بیشتری را معرفی میکرد.قوانین رانندگی به وجود آمد.کمپانیهای بیشتری تاسیس شدند مثل ولوو،رنو،پیتر بلت،داف و...

ایمنی اتومبیل توسعه بسیاری پیدا کرد راهها ی صعب العبور امروزه در چند ساعت طی می شوند و چرخ حمل بار تا کنون می چرخد..اما نکته تاسف برانگیز مسئله در همین دوران اتفاق افتاد و آن اینکه هیچ گاه سنگ بنای نظام آموزشی این کار در ایران زده نشد و حتی امروزه هم کسی به اینکه رانندگی تجاری یک تخصص است و نیاز به دوره تحصیلی دارد فکر نمیکند.

در پایان اتفاقات حاشیه ای حمل و نقل است اینکه در کنار آن چه شغلها و درآمدهائی به وجود آمد .متاسفانه در ایران ما خیلی کم به آن توجه میشود و حمل و نقل را صرفا حرکت یک وسیله نقلیه از مبدائی به مقصدی می پندارند.اگر میخواهیم در چرخه حمل و نقل امروزی درآمدی داشته باشیم باید به مولفه های آن توجه کنیم آموزش،سیستم شرکت محور،خدمات پس از فروش عالی،مشتری مداری فوق العاده،کیفبت،سرعت و... امروزه نقش اساسی بازی میکنند .حفط میراث حمل و نقل از دیگر موضوعاتی است که در ایران جائی ندارد.در حال حاضر شما اگر یک اطلاعات کوچک هم نیاز داشته باشید منبع خاصی وجود ندارد(از طریق اینترنت نتوانستم اطلاعاتی در مورد کارخانه خاور و ایران کاوه بدست بیاورم) . کامیونها در طرحهائی مثل خودروهای فرسوده جمع آوری میشود وهیچ تلاشی برای بازسازی و نگهداری کامیونها مکیشود به طوری که اثری از بولداگهای ایرانی نیست.مدیریت حمل و نقل هم دست کمی از این موضوعات ندارد دنیای مدرن به خوبی دریافته که برای توسعه کیفیت حمل و نقل سیستم شرکت محوری را مورد استفاده قرار دهد اما در ایران با وجود اینهمه نشانه ضعف و ضرر باز هم همان شیوه های قدیمی و خاک خورده عهد عتیق مورد استفاده قرار میگیرد راننده ها برای خود کار میکنند. شرکتهای حمل و نقل عملا از وظایف خود خارج شده اند و فقط بارنامه صادر میکنند و دست آخر کامیونها نصف کارکرد مفید خود را ندارند.و هرجا یک ضرر به بار مینشیند تمام کاسه کوزه ها سر راننده ها خراب میشود.بله از ماست که برماست زمانی که اتحاد را فراموش کرده ایم و فقط به فکر خود هستیم این مشکلات پدید می آید. اما اگر یک انجمن یا اتحادیه مقتدر داشتیم مسلما این همه مشکل نداشتیم.بهر حال هیچ وقت دیر نیست و برای شروع باید از خود شروع کنیم. در پست های بعدی بیشتر بحث میکنیم.

 

منابع:

1- دانشنامه ویکی پدیا

2- وبسایت کامیون سازی ماک

۳- وبسایت about.com

4- وبسایت گروه wabco